Program Edukacja projekt 'Umysły w ruchu'
Projekt „Umysły w ruchu - islandzka perspektywa na innowacyjną i włączającą praktykę w klasie szkoły średniej" korzysta z dofinansowania o wartości
14 875,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest promowanie bardziej aktywnego, włączającego, refleksyjnego środowiska uczenia się w szkole średniej.
Opis projektu:
Dyrekcja oraz nauczyciele XXX Liceum Ogólnokształcącego wezmą udział w intensywnym szkoleniu w ramach realizowanego projektu Umysły w ruchu - islandzka perspektywa na innowacyjną i włączającą praktykę w klasie szkoły średniej w ramach programu EDUKACJA finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Tytuł projektu zawiera w sobie ideę ruchu fizycznego, który jest kluczowym elementem treningu, lecz również psychologiczną i emocjonalną stronę zmiany perspektywy uczniów i nauczycieli na nauczanie i uczenie się, dbanie o własne zdrowie psychiczne i oczywiście własny rozwój i postęp.
Projekt jest skoncentrowany na rozwoju zawodowym kadry XXX Liceum Ogólnokształcącego realizowanym poprzez organizację i udział w pięciodniowym treningu zaprojektowanym i przeprowadzonym przez z trenerów z Islandii.
Udział nauczycieli naszej szkoły w intensywnym szkoleniu doskonalącym to odpowiedź na potrzeby szkoły w perspektywie jej rozwoju, poszerzenia oferty edukacyjnej, podwyższenia poziomu nauczania i zarządzania oraz motywacji nauczycieli do podejmowania nowych, ambitnych działań. Jest to ogromny krok w profesjonalnym i osobistym rozwoju kadry w wymiarze europejskim. Ważne jest zdobycie nowego doświadczenia zawodowego dzięki bezpośredniemu dialogowi z renomowanymi trenerami z Islandii.
Cel intensywnego szkolenia: promowanie bardziej aktywnego, włączającego, refleksyjnego środowiska uczenia się w szkole średniej.
Planowane ćwiczenia szczególnie skupiają się na podnoszeniu dobrostanu, pozytywnej komunikacji, zachęcaniu do aktywności fizycznej podczas uczenia się oraz rozpoznawaniu i budowaniu na mocnych stronach ucznia i nauczyciela. Kurs został zaprojektowany przez nauczycieli dla nauczycieli i nie tylko zmieni sposób nauczania, ale też sposób postrzegania nauczania i uczenia się. Ćwiczenia są innowacyjne, efektywne i łatwe do zastosowania, więc jest duże prawdopodobieństwo, że nauczyciele będą z nich korzystać w przyszłości.
Oprócz uczestników szkolenia, grupami docelowymi, które skorzystają z podniesienia kwalifikacji zawodowych i rozwoju kompetencji personalnych i interpersonalnych, będą pozostali członkowie personelu oraz uczniowie XXX LO.
Profile trenerek
Kristín Einarsdottír jest wykwalifikowanym nauczycielem wychowania fizycznego, specjalistą fitness z Islandii, a także autorką cieszącej się uznaniem metody nauczania Play to Learn More, w której przedmioty szkolne są połączone z grą i ruchem, by zoptymalizować proces uczenia się. Kristín jest także wykwalifikowanym trenerem jogi oraz instruktorem uważności (mindfulness). Pracuje jako konsultant wellbeing w lokalnej szkole w Islandii.
SarahJane Anthony jest wykwalifikowanym nauczycielem dramy i języka angielskiego, współpracuje z lokalnymi szkołami oferując wsparcie w programach nauczania, zajęcia, dramę oraz warsztaty storytelling dla uczniów. Sarah oferuje różne kursy na temat kreatywnej i włączającej klasy dla lokalnych oraz zagranicznych nauczycieli.
Smart Teachers Play More
Mimo, że Sarahi Kristín mają różne specjalizacje akademickie łączą je wspólne poglądy na nauczanie: nauczyciele i uczniowie muszą więcej się bawić. W 2016 roku odniosły sukces oferując wspólny kurs na uniwersytecie w Rejkiawik i Akureyriw Islandii. W 2017 roku zdecydowały się założyć Smart Teachers Play More, by zaoferować kursy i superwizję dla nauczycieli w Europie, w British Council, Erasmus +, dla grantów EOG, a także prywatnych grup edukacyjnych.
Relacja
W dniach 21.03-25.03.2022r. nauczyciele XXX LO wzięli udział w szkoleniu w ramach realizowanego projektu „Umysły w ruchu - islandzka perspektywa na innowacyjną i włączającą praktykę w klasie szkoły średniej" w ramach programu EDUKACJA finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Szkolenie poprowadziły dwie trenerki Kristín Einarsdottír i Sarah Jane Anthony- założycielki szkoły Smart Teachers Play More z Reykjaviku, Islandia, specjalizującej się w kursach doskonalących dla nauczycieli w całej Europie. Nauczyciele poznali wiele nowoczesnych technik pracy dydaktycznej, które mogą wykorzystać w pracy z młodzieżą. Techniki te włączają elementy ruchu na zajęciach dydaktycznych co pozwala w bardziej przystępny, ale i efektywny sposób przyswajać wiedzę i zdobywać umiejętności. Nauczyciele dowiedzieli się jak dbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne biorąc udział w sesjach relaksacyjnych, wyciszających oraz w zajęciach z jogi. Szkolenie stało się okazją do międzykulturowej wymiany doświadczeń, poszerzenia perspektywy oraz innego spojrzenia na edukację. Nauczyciele mogli też podszlifować swoje umiejętności językowe ponieważ wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim.
Udział w tym wydarzeniu był dla Rady Pedagogicznej niezwykle cenny, wzbogacił ich umiejętności oraz pozwolił na zintegrowanie pracowników szkoły.
Plan kursu
Dzień 1
- Wstęp do metody Smart Teachers Play More.
- Prezentacja projektu i założeń.
- Rozgrzewka. Gry – łamacz lodów.
- Ćwiczenia wstępne i ćwiczenia na świeżym powietrzu w szkole średniej – nowa perspektywa.
- Zostawianie strefy komfortu ucznia i nauczyciela.
- Nauczyciele obserwują i aktywnie uczestniczą w różnych zabawach ruchowych, które uczą sprawności szkolnych.
- Technika dramy i storytelling jako narzędzie włączające w klasie.
- Techniki dramy w budowaniu pewności siebie, umiejętności współpracy i szacunku.
- Prezentacja systemu szkolnego w Islandii.
Dzień 2
- Trening siły (coaching).
- Wstęp do psychologii pozytywnej – zrozum, doceń i rozwiń mocne strony u siebie i innych.
- Zobacz i zrozum mocne strony u siebie i innych.
- Naucz się pracować ze swoimi mocnymi stronami.
- Storytelling w szkole średniej.
- Wstęp do wstęp do medytacji i mindfulness (uważności) w klasie.
- Techniki oddychania.
- Relaksacja.
- Pozytywność.
- Wdzięczność.
Dzień 3
- Play To LearnMore (PTLM) – podstawy.
- Move to the middle (Idź do środka).
- Popularne gry, która mogą być stosowane w programie nauczania.
- Dyskusja: jak nauczyciel może zaadaptować grę do swojego przedmiotu?
- Naucz się radzić sobie ze słabościami.
Dzień 4
- Warsztaty ruchowe.
- Jak przetransformować ćwiczenie z podręcznika w aktywną grę?
- Mocne strony w praktyce.
- Zobacz swoje mocne strony w akcji.
- Mocne strony ucznia i poprawa jakości nauczania online.
- Przykłady z praktyki szkół średnich w Islandii.
- Wizja i cele oraz tworzenie map marzeń nastawionych na cele.
Dzień 5 - Uniejów
- Dzień wellness blisko natury.
- Sesje poświęcone zdrowiu nauczyciela.
- Ceremonia zamknięcia kursu!
- Certyfikaty i ewaluacja.
Więcej informacji odnośnie Funduszy EOG:
projekt strony www promującej Fundusze EOG wykonany przez uczniów XXX LO
praca nagrodzona na ogólnopolskim konkursie- EOG: www.eeagrants.org / www.norwaygrants.org
- https://www.facebook.com/EEANorwayGrants/